کشف پروتئینی که می‌تواند یک هدف جدید درمانی برای مقابله با چاقی باشد

17 اکتبر 2017- محققان پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که تبدیل سلولهای چربی سفید به چربی قهوه‌ای را کنترل می‌کند، این پروتئین جدید پتانسیل کمک به درمان چاقی را دارد. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است.

دانشمندان اسپانیایی کشف کردند که MKK6 در بافت چربی سفید افراد چاق افزایش می‌یابد، آنها همچنین کشف کردند که MKK6 مانع از تبدیل ذخایر چربی سفید به چربی قهوه‌ای می‌شود بنابراین مقابله با آن می‌تواند منجر به توسعه‌ی روشهای جدیدی برای درمان چاق ‌شود.

چربی قهوه‌ای نوعی چربی بسیار مفید در بدن است که به جای ذخیره‌ی چربی، آنها را برای تولید گرما می‌سوزاند، تلاش برای درک چگونگی تبدیل چربیهای سفید به چربی قهوه‌ای می‌تواند راهی را برای درمان چاقی بگشاید. محققان مرکز ملی تحقیقات قلب و عروق کارلوس (CNIC) دریافتند که حذف پروتئین MKK6 در موشها از آنها در برابر چاقی القاء شده بر اثر رژیم غذایی و دیابت نوع 2 محافظت می‌کند. این کار همچنین باعث افزایش دمای بدن آنها شده و توانایی آنها را در سوزاندن مقادیر بیشتری چربی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، حذف پروتئین MKK6 در موشهای چاق مانع افزایش وزن بیشتر آنها شده و سبب کاهش وزن آنها می‌گردد.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Sabio گفت: تیم ما در مورد این کشف که چگونه چربی سفید می‌تواند به بافت چربی قهوه‌ای تبدیل شده و باعث افزایش دمای بدن شود، بسیار هیجان زده هستند.

دکتر Matesanz گفت: این نتایج نشان می‌دهد افراد چاق در حقیقت توانایی خود را برای فعال سازی چربی قهوه‌ای یا تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای از دست داده‌اند. با این حال، افراد چاق می‌توانند از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، کنترل سلامتی خود را به دست گیرند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/protein-discovery-could-open-up-brown-fat-treatment-targets-93699755.html